Hai, selamat datang ke blog saya. Ini adalah blog saya yang pertama. Di sini saya berkongsikan pandangan dan pengalaman dalam pengajaran dan pembelajaran saya dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia - Literasi. Saya merupakan orang baru di tapak baru ini. Oleh itu, sila bagi tunjuk ajar dan pandangan anda. Harap anda semua sudi untuk berkongsi pengalaman dan pendapat anda dan memberi komen di sini.

Monday 12 December 2011

Belajar Suku Kata KVK

 Kata daftar KVK tahun satu ialah :
  bab  ,  bas  ,  beg  ,   bin   ,   bot   ,   cap   ,  cat   ,   dam   ,   dan   , 
  gam ,  gol   ,   jag   ,   jam  ,   jet    ,    jip     ,   jun   ,   jus     ,   kad   ,   
  kau  ,  lap   ,   Mac ,   pen  ,   pin   ,   pos   ,   rak  ,   ros     ,   roh    ,  
  sen  ,  teh   ,   tin    ,   van   ,   zip   ,    zat   .
Saya telah menggunakan cara nyanyian untuk mengajar suku kata KVK. Murid-murid menunjukkan minat yang tinggi ketika menyanyi. Saya telah menggunakan lagu ' Are You Sleeping ' untuk  mengajar kemahiran tersebut.

Contoh   : 
                    Lagu KVK (Lagu Are You Sleeping)

                    B  , A  , S ,  BAS  ,
                    B  , A  , S ,  BAS,
                    BAS  ,  BAS  ,  BAS  ,
                    BAS  ,  BAS  ,  BAS  ,
                    B  , A  , S ,  BAS  ,
                    B  , A  , S ,  BAS,
                    BAS  ,  BAS  ,  BAS    ,
                    BAS  ,  BAS  ,  BAS    .  




                    

No comments: